၃၂ ေကာဌာသတရားဆိုတာ

အပုတ္ေကာင္ ရုပ္ေဆာင္ထားတဲ့ ဒီခႏၶာကိုယ္မွာ ဆံပင္ အေမႊး ေျခသည္း လက္သည္း သြား အေရ အသား အေၾကာ အရိုး ရိုးတြင္းခ်င္ဆီ အညိွ ႏွလုံး အသည္း အေျမွး အဖ်ဥ္း အဆုတ္ အူမ အူသိမ္ အစာသစ္ အစာေဟာင္း သည္းေျခ သလိပ္ ျပည္ ေသြး ေခြ်း အဆီခဲ မ်က္ရည္ ဆီၾကည္ တံေတြး ႏွပ္ အေစး က်င္ငယ္ (၃၂)ေကာဌာသ တရားေတြကို ရွဳျပီးေနၾကလို႔ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ၾကီးက မိန္႔မွာေတာ္မူတယ္” ဒီအတိုင္း က်င့္ျပီး သာသနာမွာ ေပ်ာ္ေနၾကတယ္ဆိုတာကို ေဟာျပပါတယ္။ဒကာမၾကီးေရ တခါတရံ အသုဘေတာင္ သုဘလို႔ ထင္တက္ၾကတယ္မဟုက္လား တျခား အေၾကာင္းမ်ား ဘုရားေဟာတာ ရွိေသးလား ဘုရားလို႔ ထပ္ျပီး ေမးေလ်ာက္ပါတယ္။ အရွင္ျမတ္က ဘုရင္ၾကီး ဘုရားေဟာသည့္ ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ “ခ်စ္သား ရဟန္းတို႔ သင္တို႔ဟာ ရူပါရုံ သဒၵါရုံ ဂႏၶာရုံ ရသာရုံ ေဖာဌဗၺာရုံ ဓမၼာရုံ ဆိုတဲ့ အာရုံ (၆)ပါး အေပၚမွာ အမွတ္မမွားၾကဘို႔ ေစာင့္စည္းၾကဘို႔ မေစာင့္စည္းရင္ မက္ေမာျခင္း ႏွလုံးမသာျခင္းမ်ား ျဖစ္မယ္ ဒါေၾကာင့္ အာရုံ ေျခာက္ပါးကို ေစာင့္စည္းျပီး ေနပါလို႔ မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္” ဒီအတိုင္း ပ်ိဳျမစ္နဳနယ္ ငယ္ရြယ္ေသာ ရဟန္းေတြဟာ ကာမဂုဏ္အေပၚမွာ မေပ်ာ္ျမဴးပဲ အသက္ထက္ဆုံး က်င့္တာမို႔ သာသနာကို တည္ေစတယ္လို႔ ေဟာျပပါတယ္။ မွန္ပါတယ္ အလြန္မြန္ျမတ္ေသာ တရားပါ ဦးဇင္းတို ့ေတာင္ ကုိယ္ နဳတ္ စိတ္ကို မေစာင့္ထိန္းပဲ သတိလြက္ကာ ဣေျႏၵကို မေစာင့္စည္းပဲ သြားေတာ့ တက္မက္မွဳတရားေတြ ျဖစ္ပါတယ္ ဒီတရားေတာ္ကို အက်ဥ္းခ်ဳံးရင္ ရဟန္းပ်ိဳတပါးဟာ အရြယ္မ်ိဳးစုံး အမ်ိဳးသမီးေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ရတဲ့အခါမွာ အေမ ႏွမ သမီးအရြယ္လို႔ ဆက္ဆံဘို႔ ဒါထက္ ၃၂ေကာဌာသလို႔ ရွဳျမင္ဘို႔ ဒါထက္ ဣျႏၵိယသံ၀ရသီလလုံျခဳံျပီး ေနထိုင္ ၾကမယ္ဆို သာသနာမွာ ေပ်ာ္ေမြ႔နိဳင္မည္ဆိုတာကို မွတ္သားေလ့လာ သိရွိရပါတယ္။

စစ္ကိုင္းျမိဳ ့ေရႊမင္း၀ံရပ္ မင္း၀ံေတာင္ရိုး မဟာကံ့ေကာ္ျမိဳင္ေက်ာင္းတိုက္ ေအာင္မဂၤလာကန္ေတာ္ၾကီး အတြင္း၌ တည္ထားကိုးကြယ္လွ်က္ရွိေသာ ေအာင္ေျမသစၥာဆုေတာင္းျပည့္ နဂါရံု ျမတ္စြားဘုရား တည္ထားျပီးစီး ေအာင္ျမင္နိုင္ေရးအတြက္ သဒၵါတရား နည္းမ်ားမဆို ဆက္သြယ္လွဴဒါန္းနိုင္ပါေၾကာင္း သဒၵါၾကည္လင္ ပါရမီရွင္အေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို ့အား အသိေပးေၾကျငာအပ္ပါသည္။ ဆက္သြယ္လွဴဒါန္းရန္ လိပ္စာ - စစ္ကိုင္းျမိဳ ့၊ ေရႊမင္း၀ံရပ္ ၊ မင္း၀ံေတာင္ရိုး ၊ မဟာကံ့ေကာ္ျမိဳင္ေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္ဦးၾသသဓ

Sunday, May 5, 2013

ျမတ္ဗုဒၶသာသနာေတာ္


သာသနာ မည္ပံု ...

‘သေဒဝကံ ေလာကံ သာသတိ ဧတၳ ဧေတနာတိဝါ သာသနာ’ ဟူေသာ ဝစနတၳ-အရ သာသနာ ဆုိသည္မွာ နတ္ႏွင့္တကြ လူအေပါင္းကို ဆံုးမရာ၊ ဆံုးမေၾကာင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သာသနာ မည္ပါသည္။

သာသနာသည္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ -အားျဖင့္ သံုးရပ္ရိွရာ …
«  ကိုယ္က်င့္သီလ ျပည့္စံုေအာင္ ေနထုိင္ျခင္းသည္ သီလသာသနာ မည္ပါသည္။
«  စိတ္တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းေအာင္ သမထဘာဝနာ ပြားမ်ားျခင္းသည္ သမာဓိသာသနာ ျဖစ္ပါသည္။
«  ႐ုပ္၊ နာမ္ ဓမၼ သခၤါရ - တုိ႔ကို အမွန္အတိုင္း သိေအာင္ ႐ႈပြား အားထုတ္၍ ႐ုပ္၊ နာမ္တို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္းသည္ ပညာသာသနာ ျဖစ္သည္။
  • သီလသာသနာက ဝိနည္းဥပေဒသ ကိုယ္က်င့္တရားကို ျပပါသည္။
  • သမာဓိသာသနာက ရပ္တည္ေနထိုင္မႈ နည္းစနစ္ကို ျပ၍
  • ပညာသာသာနာက ေဝဖန္ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ျခင္းကို ျပပါသည္။
  • သီလသာသနာက ကိုယ္၊ ႏႈတ္ကို ၿငိမ္းခ်မ္းေစ၍
  • သမာဓိသာသနာက စိတ္ကို ၿငိမ္းခ်မ္းေစသည္။
  • ပညာသာသနာက စိတ္ကို ျဖဴစင္ေစသည္။
ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ စိတ္ ၿငိမ္းခ်မ္း ျဖဴစင္ျခင္းျဖင့္ ေျဖရွင္းႏိုင္ေသာေၾကာင့္ သာသနာသံုးရပ္အား လုိက္နာက်င့္သံုးျခင္းမွာ မျဖစ္မေန လုိအပ္လွပါသည္။ (လူသားတုိင္း လုိက္နာက်င့္သံုးႏိုင္ပါက ဤကမၻာေပၚတြင္ မည္သည့္ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမွ မလုိအပ္ေပ။)

တစ္နည္းအားျဖင့္ …
၁။ စာေပ-ဟူေသာ ပရိယတၱိ သာသနာ၊
၂။ ေလ့က်င့္အားထုတ္မႈ-ဟူေသာ ပဋိပတၱိ သာသနာ၊
၃။ မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္း-ဟူေသာ ပဋိေဝဓ သာသနာ …  ဟူ၍ သံုးမ်ဳိး ရိွ၏။ သာသနာေတာ္ သံုးရပ္တြင္ ပရိယတ္သည္ သာသနာေတာ္ တည္ျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းရင္း ျဖစ္သည္။ ပရိယတ္ကို သင္ၾကားၿပီးမွ ပဋိပတ္၊ ပဋိေဝဓ ႏွစ္ပါးကို ျပည့္ေအာင္ ျဖည့္ႏိုင္ၾကေလသည္။

{အဂၤုတၱဳိရ္မွာ အ႒ကထာ ဆရာႀကီးမ်ားက မွာထားတာ ရိွပါတယ္။ ေက်ာက္ဖ်ာႀကီးေပၚမွာ
စာေရးၿပီး ေက်ာက္ဖ်ာ ေအာက္မွာ (သိုက္) ေရႊအိုး ျမႇပ္ထားလုိက္တယ္၊ ေက်ာက္ဖ်ာေပၚမွာ ေရးထားတဲ့စာ မပ်က္သမွ် ကာလပတ္လံုး ေအာက္က (သိုက္) ေရႊအိုးကို အလြယ္တကူ ထုတ္ယူႏိုင္သလုိ သံဃာေတာ္မ်ား ပို႔ခ်ေလ့လာ သင္ယူေနတဲ့ ပရိယတၱိ စာေပက်မ္းဂန္ေတြ မေပ်ာက္ပ်က္ဘဲ တည္ရိွေနသမွ် ကာလပတ္လံုး က်မ္းဂန္ေတြက ညႊန္ျပတဲ့အတိုင္း လုိက္နာက်င့္သံုး ပြားမ်ား အားထုတ္မယ္ဆုိလွ်င္ (သိုက္) ေရႊအိုးနဲ႔တူတဲ့ မဂ္ဖုိလ္နိဗၺာန္ကို ရၾကမွာ ေသခ်ာပါတယ္။}

--------------------------------------
**   ဓမၼ ဝိနယ   **

ျမတ္ဗုဒၶ၏ စကားသည္ ဝိမုတၱိရသအားျဖင့္ တစ္ပါးသာ ရိွ၏။ ဓမၼ, ဝိနယအားျဖင့္ကား ႏွစ္ပါးအျပား ရိွ၏။
၁။  ဝိနယ ပိဋကတ္သည္ ဝိနယ မည္၏။
၂။  ထုိမွတစ္ပါးေသာ ဗုဒၶဝစန တို႔သည္ ဓမၼ မည္၏။

ပထမသဂၤါယနာတင္ အရွင္တို႔သည္ ‘ငါတုိ႔သည္ ဗုဒၶ - ဝစန ျဖစ္ေသာ ဓမၼ - ဝိနယကို သဂၤါယနာတင္ၾကရမူ ေကာင္းေလစြ’ဟု အခ်င္းခ်င္း တိုင္ပင္ၾက၏။ သူတို႔သည္ သုတၱန္ႏွင့္ အဘိဓမၼာ ကို ေရာၿပီး ဓမၼဟု သိမ္း႐ံုးေခၚလုိက္ၾက၏။ ဓမၼဝိနယ ဆုိလွ်င္လည္း ဗုဒၶဝစန အလံုးစံုကို  အကုန္ျခံဳမိ၏။

-------------------------------------
***  ဗုဒၶ ဝစန   ***

ျမတ္ဗုဒၶ စကားသည္ ပထမ၊ မဇၩိမ၊ ပစၧိမ အစြမ္းအားျဖင့္ကား သံုးပါးအျပား ရိွ၏။
(၁)  ပထမ ဗုဒၶ ဝစန  -  ေရွးဦးစြာ ဘုရားစကား၊
  • (ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ ဝမ္းေျမာက္ရႊင္ျမဴး ၾကည္ႏူးလွသျဖင့္ ရင့္က်ဴးလုိက္ေသာ မဂၤလာအတိၿပီးေသာ ဥဒါန္းစကား။ “အေနကဇာတိ …. ခယမဇၩဂါ” )
(၂)  မဇၩိမ ဗုဒၶ ဝစန   -  အလယ္ျဖစ္ေသာ ဘုရားစကား၊
  • (ပထမ ဗုဒၶဝစနမွ ေနာက္ဆံုး ဗုဒၶဝစန တုိင္ေအာင္ အလယ္စပ္ၾကား၌ ျမတ္ဗုဒၶ ႁမြတ္ၾကားသမွ်ေသာ စကား။)
(၃)  ပစၧိမ ဗုဒၶ ဝစန   -  အဆံုးစြန္ေသာ ဘုရားစကား၊
  • (မဟာပရိနိဗၺာန္ျပဳခါနီး ဘုရားရွင္တုိင္ မိန္႔ၾကားေတာ္ မူခဲ့ေသာ ေနာက္ဆံုး စကား။ “ဟႏၵ ဒါနိ ….. သမၸေဒထ” )
… ျဖစ္၏။

***   ဗုဒၶဓမၼ ၏ မူလသဘာဝ   ***

(၁)  သဗၺံ အနိစၥံ     -     အလံုးစံု အျမဲ မရိွ။
(၂)  သဗၺံ အနတၱံ   -     အလံုးစံု အတၱ ကင္း၏။
(၃)  နိဗၺာနံ သႏၲံ    -     နိဗၺာန္သည္ ေအးျမ၏။

--------------------------------------
**   ေဒသနာေတာ္   **

သာသနာသည္ ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ ေဒသနာမ်ား ျဖစ္သျဖင့္ ေဒသနာေတာ္-ဟုလည္း ေခၚဆိုပါသည္။ ေဒသနာသည္ကား သဒၵပညတ္ တည္း။ သေဘာအေလ်ာက္ သေဘာကို ေဟာျခင္း-ဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။

(၁)  ယထာႏုေလာမ ေဒသနာေတာ္ - သတၱဝါတုိ႔ တရားအလင္း ရရိွေစရန္ တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ အၾကိဳက္ စ႐ိုက္ႏွင့္ အညီ ဥပမာအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း။
(၂)  ယထာဓမၼ ေဒသနာေတာ္ -  နက္နဲ၍ လူသာမန္တုိ႔ နားလည္ဖုိ႔ ခက္ခဲေသာ သဘာဝ ဓမၼတုိ႔ကို အယူအဆ မွန္ကန္ေစေရးအတြက္ ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း။
(၃)  ယထာပရာဓ ေဒသနာေတာ္ -  တပည့္ရဟန္းတို႔ကို အေၾကာင္းအျပစ္အားေလ်ာ္စြာ ခြင့္ျပဳ ပညတ္ေတာ္မူျခင္း။ …
ဟူ၍ သံုးမ်ဳိး ရိွပါသည္။

------------------------------------
***   ပိဋက သံုးပံု   ***

ပိဋက အားျဖင့္ …
၁။  ယထာႏုေလာမ ေဒသနာေတာ္ သည္ သုတၱႏၲ  ပိဋက၊
၂။  ယထာဓမၼ ေဒသနာေတာ္ သည္ အဘိဓမၼာ ပိဋက၊
၃။  ယထာပရာဓ ေဒသနာေတာ္ သည္ ဝိနယ ပိဋက၊ …  ဟူ၍ ပိဋက (၃)ပံု ရိွပါသည္။

*  သုတၱန္ ပိဋက (၃) က်မ္း
၁။  သီလကၡႏၶဝဂၢ (သုတ္ သီလကၡန္ - ၁၃ သုတ္)
၂။  မဟာဝဂၢ ( သုတ္ မဟာဝါ (ဝါ) မဟာဝဂၢ - ၁၁ သုတ္)
၃။  ပါထိကဝဂၢ ( သုတ္ ပါေထယ် (ဝါ) ပါထိကဝဂၢ )

*  အဘိဓမၼာ ပိဋက (၇) က်မ္း
၁။  ဓမၼသဂၤဏီ (စိတ္ျဖစ္ျခင္းတုိ႔ကို ေရတြက္ျပေသာ အဘိဓမၼာ၏ မာတိကာ ျဖစ္ေသာက်မ္း)
၂။  ဝိဘဂၤ = ဝိဘင္း (ခြဲျခမ္း ေဝဖန္ျခင္း)
၃။  ဓာတုကထာ (ခႏၶာ၊ အာယတန၊ ဓာတ္၊ သတိပ႒ာန္၊ ဗိုလ္၊ ဣေျႏၵ စသည္တုိ႔ကို ဖြင့္ဆိုထားေသာက်မ္း)
၄။  ပုဂၢလပညတၱိ (အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ဇီဝတုိ႔၏ ဥဒါဟ႐ုဏ္ပံုစံႏွင့္ အက်ယ္ ေဝဖန္ေသာက်မ္း)
၅။ ကထာဝတၳဳ (၁၈-ပါးေသာ သမၸဒါ (ေခၚ) နိကာယ(ဂိုဏ္း)တုိ႔တြင္ ဝိဝါဒ ျဖစ္ေသာ အခ်က္အလက္တုိ႔ကို လွပေသာ အစီအစဥ္ျဖင့္ ရွင္းလင္းျပေသာ၊ ဗုဒၶ ဓမၼသမိုင္းကို ေလ့လာရန္အတြက္ အေကာင္းဆံုးက်မ္း)
၆။  ယမက (ယံုမွားသံသယ ျဖစ္ေနသည္မ်ားကို ပယ္ေဖ်ာက္ရန္အတြက္ ျပႆနာ ႏွစ္မ်ဳိးႏွင့္ အေျဖႏွစ္မ်ဳိးကို တင္ျပထားေသာ က်မ္း)
ရ။  ပ႒ာန (ဧက၊ ဒုက၊ တိကဟု ၃-မ်ဳိး၊ ေဟတု စေသာ ၂၄-ပါးေသာ ဆက္စပ္ျခင္းျဖင့္ ေၾကာင္းက်ဳိးဆက္စပ္ျပေသာ က်မ္း)

*  ဝိနယ ပိဋက (၅) က်မ္း
၁။  ပါရာဇိက = ပါရာဇိကက႑ = ပါရာဇိကဏ္ပါဠိ
၂။  ပါစိတၱိယ = ပါစိတ္ ပါဠိ
၃။  မဟာဝဂၢ = ဝိနည္းမဟာဝါ ပါဠိ
၄။  စူဠဝဂၢ = စူဠဝါ ပါဠိ
၅။  ပရိဝါရ = ပရိဝါ ပါဠိ

*  နက္နဲျခင္း ဂမၻီရ
ပိဋကတ္ သံုးပံုတြင္ တစ္ပံု တစ္ပံုေသာ ပိဋက၌ နက္နဲျခင္း ဂမ႓ီရ အျပား (၄)ပါးစီ အသီးသီး ရိွကုန္၏။
(၁)  ဓမၼ -  ပါဠိ (အေၾကာင္း ေဟတု)
(၂)  အတၳ - အနက္ (အက်ဳိး ေဟတုဖလ - အတၳပဋိသမ႓ိဒါ)
(၃)  ေဒသနာ -  ေဟာျခင္း (သဒၵပညတ္) ႏွင့္
(၄)  ပဋိေဝဓ -  ေလာကီ, ေလာကုတၱရာ-သိတတ္ေသာဉာဏ္ (ဓမၼ ပဋိသမ႓ိဒါ)… တုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။

-------------------------------
***   နိကာယ္ ငါးရပ္   ***

ေဒသနာေတာ္မ်ားအား အမ်ဳိးအစားတူမွ်ရာ ေပါင္းစု ဖြဲ႕စည္းထားျခင္းကို “နိကာယ္” ဟု ေခၚသည္။ နိကာယ္-ဟူေသာ စကားမွာ နိကာယ ဟူေသာ ပါဠိစကားပင္ ျဖစ္၏။ အဓိပၸါယ္မွာ အေပါင္းအစု ျဖစ္၏။

၁။  ဒီဃနိကာယ္ (ရွည္လ်ားေသာ အေၾကာင္းအတၳဳပၸတ္တုိ႔ျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ သုတၱန္ေဒသနာေတာ္မ်ား)
၂။  မဇၩိမနိကာယ္ (အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ အေၾကာင္းအတၳဳပၸတ္တုိ႔ျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ သုတၱန္ေဒသနာေတာ္မ်ား)
၃။  သံယုတၱနိကာယ္ (အေၾကာင္း အတၳဳပၸတ္ စပ္ယွဥ္ေသာအားျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ သုတၱန္ေဒသနာမ်ား)
၄။  အဂၤုတၱရနိကာယ္ (တစ္ပါး၊ ႏွစ္ပါး စေသာ အဂၤါ အေရအတြက္အားျဖင့္ တိုး၍၊ လြန္၍ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ သုတၱန္ေဒသနာမ်ား)
၅။  ခုဒၵကနိကာယ္ (အေၾကာင္းအတၳဳပၸတ္ တုိတိုျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ သုတၱန္ေဒသနာေတာ္ႏွင့္ ဝိနည္း၊ အဘိဓမၼာတရားေတာ္မ်ား)

(၁) ဒီဃ နိကာယ
          ဤတြင္ ရွည္လ်ားေသာ သုတ္တုိ႔၏ အေပါင္းအစုမ်ား ပါဝင္၏။ ဤနိကာယ္ကုိ တစ္ဖန္ သံုးစု ထပ္၍ ခြဲေလသည္။ ယင္းကို ဝဂၢ ဟုေခၚသည္။ ဝဂၢ၏ အဓိပၸါယ္မွာလည္း အစု ပင္ျဖစ္၍ ျမန္မာတုိ႔ကို ဝဂ္-ဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ ထုိဝဂၢ သံုးခုမွာ သုတၱႏၲ ပိဋက ျဖစ္ေသာ သုတ္သံုးက်မ္းပင္ ျဖစ္သည္။

(၂) မဇၩိမ နိကာယ
          အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ ၁၅၂-သုတ္တုိ႔၏ အေပါင္းအစု ျဖစ္၏။ ယင္းတြင္ သစၥာ၊ ကံ၊ စ်ာန္၊ သမာဓိႏွင့္ အတၱဝါဒ အေၾကာင္းတုိ႔ကို ေကာင္းစြာ ဖြင့္ဆုိထားေလသည္။ စကားေျပအသြင္ျဖင့္ ေဟာျပေသာ သုတ္တုိ႔ ျဖစ္၍ အလြန္ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ျဖစ္ေလသည္။
          ယင္းနိကာယ္၌ ပါရိွေသာ သုတ္မ်ားကို သုတ္ ၅၀လွ်င္ တစ္က်မ္း ျပဳကာ ၃က်မ္း ခြဲျခား သတ္မွတ္ထား၏။ ေရွးဦး အစျဖစ္ေသာ သုတ္ ၅၀ကို မူလပဏၰာသ၊ အလယ္ျဖစ္ေသာ သုတ္ ၅၀ကို မဇၩိမပဏၰာသ၊ ေနာက္ဆံုးသုတ္ ၅၂-သုတ္ကို ဥပရိပဏၰာသ ဟု အသီးသီးအမည္ေပးကာ ခြဲျခားထား၏။ ပဏၰာသ ဆုိသည္မွာ ၅၀ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေနာက္ဆံုး ပဏၰာသမွာ သုတ္ေပါင္း ၅၂ သုတ္ ပါဝင္ေနသည္။

(၃)  သံယုတၱ နိကာယ
          ယင္းတြင္ ပုဂၢိဳလ္အားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ဓမၼအားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ သဘာဝအားျဖင့္ လည္းေကာင္း တူေသာ သုတ္တုိ႔ကို ပူးေပါင္း ေဖာ္ျပထား၏။ ပူးတြဲဖက္စပ္ျခင္းကိုပင္ သံယုတၱ၊ သံယုတ္-ဟု ေခၚ၏။ ယင္းသံယုတ္ကိုပင္ တစ္ဖန္ သဂါထာဝဂၢသံယုတ္၊ နိဒါနဝဂၢသံယုတ္၊ ခႏၶဝဂၢသံယုတ္၊ သဠာယတနဝဂၢသံယုတ္ႏွင့္ မဟာဝဂၢသံယုတ္-ဟူ၍ ၅ က်မ္း ခြဲထားျပန္ေလသည္။ ဤတြင္ ေဟာၾကားေသာ ဓမၼတရားတုိ႔ကို က်မ္းအမည္ျဖင့္ပင္ မွန္းဆႏိုင္၏။ ဤသံယုတ္ ၅-က်မ္းတြင္ သုတ္ေပါင္း ၇၇၆၂ သုတ္မွ် ပါဝင္၏။ ဗုဒၶဓမၼကို ေလ့လာရာ၌ ဤနိကာယ္မွာ အဘိဓာန္သဖြယ္ ျဖစ္၍ လြန္စြာလည္း ၾကည္ႏူးဖြယ္ ေကာင္းလွေပသည္။

(၄)  အဂုၤတၱရ နိကာယ
          တစ္ပါးက စ၍ ၁၁-ပါးအထိ အဂၤါတစ္စုစီ ေက်ာ္လြန္ ပိုမို ေဖာ္ျပထားရာ ဗုဒၶဝစန ၁၁-မ်ဳိးတုိ႔ကို အဂုၤတၱရ နိကာယ္ဟု ေခၚေလသည္။ ဤနိကာယ္သည္ ဗုဒၶဝါဒစြယ္စံုလည္း ျဖစ္၏။ ဗဟုသုတပေဒသာဟုလည္း ဆုိႏိုင္၏။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ၏ ေရစီးေၾကာင္းလည္း ျဖစ္၏။ ႀကီးပြားေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး-စေသာ အေရးမ်ဳိးစံု၊ အင္အားဗလ အဖုံဖံုတုိ႔ကို စနစ္တက် နည္းမွန္လမ္းမွန္ သဘာဝက်က် ညႊန္ျပေသာ နိကာယ္ ျဖစ္၏။

(၅)  ခုဒၵက နိကာယ
          အတိုင္းအရွည္ ပမာဏအားျဖင့္ တုိေသာ သုတ္မ်ားကို စုေပါင္းထားေသာေၾကာင့္ ခုဒၵကနိကာယဟု ေခၚျခင္း ျဖစ္၏။ အမည္မွာ ငယ္ေသာ္လည္း က်မ္းအေရအတြက္ အမ်ားဆံုးႏွင့္ တရားသေဘာ အစံုဆံုး ပါရိွေသာ နိကာယ္ ျဖစ္၏။ ယင္းတြင္ ဝိနည္း ၅-က်မ္းႏွင့္ အဘိဓမၼာ ၇-က်မ္းလံုး ပါဝင္ၿပီး သုတၱန္မွ က်မ္းေပါင္း ၁၅-က်မ္း ပါဝင္၏။ မိလိႏၵပဥႇာ၊ ေနတၱိ ႏွင့္ ေပဋေကာပေဒသ-ကို ထည့္ပါမူ ၁၈-က်မ္း ျဖစ္၏။ သုိ႔ရာတြင္ အေနာက္တုိင္း ဗုဒၶဝါဒီတုိ႔သည္ ဤ ၃-က်မ္းကို ပင္မဗုဒၶဝစန အေနျဖင့္ ေရတြက္ျခင္း မျပဳၾကေခ်။
ခုဒၵက နိကာယ္၏ သင္ခန္းစာႏွင့္ အဖြင့္ (၁၅) က်မ္း ရိွ၏။

ယင္းတုိ႔မွာ …
(၁) ခုဒၶကပါဌ - ဗုဒၶ အေျခခံက်မ္း (၉) ခု ပါဝင္၏။
(၂) ဓမၼပဒ -  နီတိႏွင့္ အက်င့္စ႐ိုက္ ေကာင္းမြန္ေရး သင္ခန္းစာ ဂါထာေပါင္း (၄၂၃) ပုဒ္ ပါဝင္၏။
(၃)  ဒါန -  ျမတ္ဗုဒၶ၏ ဥဒါန္းစကား အစုဝဂ္ေပါင္း (၈) ခု ပါဝင္၏။
(၄) ဣတိဝုတၱ -  ဥပမာတုိ႔ျဖင့္ သင္ခန္းစာကို ႏွလံုးသားေရာက္ေအာင္ ပုိ႔ေသာ အဂၤါငယ္ေပါင္း (၁၁၂) ခု ပါဝင္၏။
(၅)  သုတၱနိပါတ -  ဗုဒၶဓမၼအယူဝါဒႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ဝဂ္ (၅)-ခု၊ သုတ္ (၇၂)-သုတ္ ပါဝင္၏။
(၆) ဝိမာနဝတၳဳ၊ (၇)  ေပတဝတၳဳ - ဗုဒၶ၏ တမလြန္ေလာကႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အယူအဆမ်ား ပါဝင္၏။
(၈)  ေထရဂါထာ -  အမ်ဳိးသားရဟန္း(ဘိကၡဳ)ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ကဗ်ာေပါင္း (၁၀၇)ပုဒ္ ရိွ၍ ဂါထာေပါင္း (၁၂၇၉) ခု  ပါဝင္၏။
(၉)  ေထရီဂါထာ -  အမ်ဳိးသမီးရဟန္း (ဘိကၡဳနီ) ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ကဗ်ာေပါင္း (၇၃)ပုဒ္ ရိွ၍ ဂါထာေပါင္း (၅၂၂) ခု ပါဝင္၏။
(၁၀) ဇာတက - ဗုဒၶ၏ ေရွးဘဝႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ ဇာတ္လမ္း (၅၅၀)ခန္႔ ပါဝင္၏။
(၁၁) နိေဒၵသ - ဗုဒၶ၏ ကိုယ္စား အရွင္သာရိပုတၱရာ ေဟာေသာ အေျဖေရးနည္း နိသ်ည္း (ဋီကာဗ်ာခ်ာ) ျဖစ္၏။
(၁၂) ပဋိသဗၻိဒါမဂၢ -  ခြဲျခားစိတ္ျဖာ ေဝဖန္ေသာ လမ္းစဥ္ဉာဏ္ ျပေသာ အပိုင္းႀကီး (၃) ပိုင္း ပါဝင္၏။
(၁၃) အပဒါန -  အေၾကာင္းအတၱဳပတၱိ အေကာင္းအဆိုး အျဖစ္အပ်က္ကို ဆိုေသာ အပဒါန္ ျဖစ္၏။
(၁၄) ဗုဒၶဝံသ -  ပြင့္ေတာ္မူကုန္ေသာ ဗုဒၶတုိ႔၏ အတၳဳပတၱိတုိ႔ကို ဂါထာျဖင့္ ေဟာထားေသာ ဗုဒၶဝင္ ျဖစ္၏။
(၁၅) စရိယာပိဋက - ဘုရားေလာင္း က်င့္ေဆာင္ခဲ့ေသာ ပါရမီတုိ႔ကို ဖြင့္ဆိုျခင္း ဂါထာတုိ႔ကိုျပေသာ (၃၅)-ဇာတ္ျဖင့္ ပါဝင္၏။

-----------------------------------------
**   အဂၤါ (၉) တန္   **

အစိတ္အပိုင္းအားျဖင့္ ေဝဖန္အပ္ေသာ ေဒသနာေတာ္သည္ အဂၤါ အားျဖင့္ ၉ - တန္ ရိွေလသည္။
၁။  သုတ္-အမည္အားျဖင့္ ေဟာၾကားအပ္ေသာ သုတၱ၊
၂။  ဂါထာ-ဖြဲ႕ဆုိေသာအားျဖင့္ ေဟာၾကားအပ္ေသာ ေဂယ်၊
၃။  အမ်ားအားျဖင့္ ဂါထာမပါဘဲ စိတ္ျဖာ ခြဲျခမ္း၍ ေဟာၾကားအပ္ေသာ ေဝယ်ာကရဏ၊
၄။  ဓမၼပဒ-စသည္ျဖင့္ ဂါထာသက္သက္ ေဟာၾကားအပ္ေသာ ဂါထာ၊
၅။  ဝမ္းေျမာက္ျခင္း စသည္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဥဒါန္းက်ဴးရင့္ ေဟာၾကားအပ္ေသာ ဥဒါန္း၊
၆။  ျမတ္စြာဘုရား စကားေတာ္ျမတ္ကို ကိုးကား၍ ေဟာၾကားအပ္ေသာ ဣတိဝုတ္၊
၇။  ေရွးဘဝမ်ားစြာတုိ႔၌ ျဖစ္ဖူးေသာ အတၳဳပၸတ္တုိ႔ကို ေဟာၾကားျခင္း ဇာတက၊
၈။  အံ့ၾသဖြယ္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေဟာၾကားျခင္း အဗ႓ဳတဓမၼ၊
၉။  ႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္ျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေမးအပ္ေသာ ပုစၧာမ်ားကို ေျဖၾကားျခင္း ေဝဒလႅ - အားျဖင့္ အဂၤါ ကိုးတန္ ရိွပါသည္။

**   အပိုင္းအျခား   ***
ထုိ႔ျပင္ ရြတ္ဖတ္သရဇၩာယ္ေသာ အပိုင္းအျခား အားျဖင့္ …
(ဘာဏဝါရ) အားျဖင့္ ၁,၁၈၃၊
(တရား) အမ်ဳိးအစုအေပါင္းအားျဖင့္ ၈၄,၀၀၀၊
(အကၡရာ) ခန္႔မွန္းေျခအားျဖင့္ ၉,၄၆၄,၀၀၀ ရိွေၾကာင္း သိရပါသည္။

***    ဓမၼကၡႏၶာ   ***
ဓမၼကၡႏၶာ အစြမ္းအားျဖင့္ ၈၄,၀၀၀ အျပား ရိွ၏။ အႏုသေႏၶ တစ္ခုရိွေသာ သုတ္သည္ ဓမၼကၡႏၶာ တစ္ခုမည္၏။  ဓမၼကၡႏၶာ ၈၂,၀၀၀ တုိ႔သည္ ျမတ္ဗုဒၶမွ လာ၏။ ဓမၼကၡႏၶာ ၂,၀၀၀ တုိ႔သည္ အရွင္သာရိပုတၱရာထံမွ လာ၏။ အႏုသေႏၶမ်ားေသာ သုတ္၌ အႏုသေႏၶ၏ အစြမ္းျဖင့္ ဓမၼကၡႏၶာ အေရအတြက္ ရိွ၏။ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္သည္ကား အႏုသေႏၶ တစ္ခုသာ ရိွသည္။ မဟာပရိဗၺာနသုတ္ကား အထူးထူးေသာအရပ္၊ အထူးထူးေသာ ေဒသနာတုိ႔ျဖင့္ အႏုသေႏၶ အထူးထူး ရိွသည္။

ဂါထာဗႏၶတုိ႔၌ ပဥႇာေမးျခင္းသည္ ဓမၼာကၡႏၶာတစ္ခု၊ အေျဖ ဝိႆဇၨနာသည္ တစ္ခုမည္၏။ အဘိဓမၼာ၌ တစ္ပါးတစ္ပါးေသာ တိက္, ဒုက္ တုိ႔ကို ခြဲေဝျခင္း၊ တစ္ပါးတစ္ပါးေသာ စိတ္၏ ဝါရကို ခြဲေဝျခင္းသည္ တစ္ပါးတစ္ပါးေသာ  ဓမၼကၡႏၶာ မည္၏။ ဝိနည္း၌ ဝတၳဳ၊ မာတိကာ၊ ပဒဘာဇနီ၊ အႏၲရာပတၱိ၊ အနာပတၱိ၊ တိက္၏ အပိုင္းအျခား စသည္တို႔တြင္ တစ္ပါးတစ္ပါးေသာ အဖုိ႔သည္ တစ္ပါးတစ္ပါးေသာ ဓမၼကၡႏၶာ မည္၏ဟု သိအပ္၏။

***   အံ့ဖြယ္ (၈) ျဖာ   ***
သာသနာေတာ္ႀကီးကို မဟာသမုဒၵရာႀကီး၏ အ့ံဖြယ္ ရွစ္ျဖာႏွင့္ ခိုင္းႏိႈင္းတင္စား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ ယင္းတို႔မွာ …
(၁)  အႏုပုဗၺသိကၡာ သာသနာ  - မဟာသမုဒၵရာႀကီးသည္ အစဥ္အတိုင္း နက္႐ႈိင္းသကဲ့သုိ႔ သရဏဂံု မွစ၍ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ (တစ္နည္း) ငါးပါးသီလ၊ ဥပုသ္သီလ၊ ေဗာဓိပကၡိယတရား၊ မဂ္, ဖုိလ္, နိဗၺာန္ အားျဖင့္ အစဥ္အတိုင္း တျဖည္းျဖည္း နက္႐ိႈင္းသြားေသာ သေဘာ၊

(၂)  ေဝလာမတိကၠမ သာသနာ -          မဟာသမုဒၵရာႀကီးသည္ ကမ္းကို မလြန္သကဲ့သုိ႔ ျမတ္ဗုဒၶ ပညတ္ထားေတာ္မူသည့္ သိကၡာပုဒ္ ဝိနည္းေတာ္ ကို တပည့္ေကာင္း သာဝကတုိ႔မွာ အသက္-ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ပင္ လြန္၍ မက်င့္ေသာ သေဘာ၊

(၃)  ဒုႆီလဥကၡိပန သာသနာ - မဟာသမုဒၵရာႀကီးသည္ အေကာင္ပုပ္ကို လိႈင္းျဖင့္ ႐ိုက္ပုတ္ထုတ္သကဲ့သုိ႔ သာသနာ၏ အမိႈက္သ႐ိုက္, အတြင္းပုပ္, ပါပညစ္ေခါင္, အက်င့္သီလ မေကာင္းသူ ရဟန္းေယာင္တုိ႔အား ရွည္ၾကာေလးျမင့္ လက္မခံတတ္ေသာ သေဘာ၊

(၄)  ဧကနာမ သာသနာ - ျမစ္ႀကီးငါးသြယ္ ျမစ္ငယ္ငါးရာတုိ႔မွ လာလာသမွ် ေရအေပါင္းတုိ႔သည္ အမည္ေဟာင္းကို စြန္႔၍ သမုဒၵရာေရ အမည္သာ ရသကဲ့သုိ႔ အမ်ဳိးေလးပါးတို႔ ရဟန္းျပဳလွ်င္ လူတန္းစား ခြဲျခားမႈ မရိွ၊ ကိေလသာကို ၿငိမ္းေစသူ ျမတ္ဘုရား၏ သားေတာ္ အျဖစ္ျဖင့္ တစ္သားတည္းရိွေသာ သေဘာ၊

(၅) အႏုနာပူရ သာသနာ - မိုးေခါင္လြန္းျခင္း၊ မိုးေကာင္းလြန္းျခင္းေၾကာင့္ မဟာသမုဒၵရာေရမွာ ေလ်ာ့နည္းျခင္း၊ လွ်ံတက္ျခင္းတို႔ မရိွသကဲ့သုိ႔ သာဝက မ်ားစြာ ပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံၾကျခင္းျဖင့္ နိဗၺာန္နဓာတ္ ျပည့္လွ်ံ ယုတ္ေလ်ာ့ျခင္း မရိွေသာ သေဘာ၊

(၆) ဧကရသ သာသနာ   -  မဟာသမုဒၵရာေရသည္ ငန္ေသာ အရသာ တစ္ခုသာ ရိွသကဲ့သုိ႔ ကိေလသာ ေဘးမွ ကင္းေဝးရာ သႏၲိသုခ ဝိမုတၱိရသ အလုပ္တစ္ခုတည္းသာ ရိွေသာ သေဘာ၊

(၇) ရတနာကရ သာသနာ  -   မဟာသမုဒၵရာေရသည္ ရတနာဆယ္ပါး၏ တည္ရာ ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ သတိပ႒ာန္ (၄)ပါး၊ ဣေျႏၵ, ဗိုလ္ (၅)ပါး၊ ေဗာဇၩင္ (၇)ပါး၊ မဂၢင္ (၈)ပါး တည္းဟူေသာ ေဗာဓိပကၡိယတရား (၃၇)ပါးစေသာ ရတနာမ်ား ျပည့္လွ်မ္းေနေသာ သေဘာ၊

(၈) မဟႏၲဝါသ သာသနာ  -  မဟာသမုဒၵရာသည္ တိမိ စေသာ ႀကီးစြာေသာ ငါးႀကီးတုိ႔၏ ေနရာ ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ေသာတာပန္ အစရိွေသာ ႀကီးျမတ္သည့္ အရိယာ သူေတာ္စင္ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား ေနထုိင္ရာ ဌာနႀကီးျဖစ္ေသာ သေဘာ …..
တို႔ကို ေလးနက္စြာ သိျမင္သေဘာေပါက္ ရပါသည္။

‘လုလင္၊ ဤေနရာ၌ ငါသည္ ခြဲျခားေဝဖန္၍ ေဟာၾကားေလ့ ရိွ၏။ တစ္ဖက္သတ္အားျဖင့္ ေဟာၾကားေလ့ မရိွ’
(မဇၩိမ၊ ပံ(ျပန္) သုဘသုတ္၊ ပိုဒ္ - ၃၆၃)
ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေဒသနာေတာ္သည္ တစ္ဖက္သတ္ အျမင္ျဖင့္ တရားေသ ယူဆ ေဟာၾကားထားျခင္း မဟုတ္။ ခြဲျခား ေဝဖန္ ပညာဉာဏ္ျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ ေဟာၾကားထားေသာ ဝိဘဇၨဝါဒီ သာသနာေတာ္ ျဖစ္ပါသည္။

-----------------------------------
ျမတ္ဗုဒၶစာေပ သင္ၾကားနည္း

ပိဋက သံုးပံု စသည္တုိ႔၌ ဗုဒၶစာေပ သင္ၾကားနည္း (၃) မ်ဳိး ရိွေပသည္။
(၁)  ေႁမြဖမ္း ဥပမာရိွေသာ သင္ျခင္း၊
(၂)  သံသရာဝဋ္မွ ထြက္ေျမာက္ျခင္း အက်ဳိးရိွေသာ သင္ျခင္းႏွင့္
(၃)  ဘ႑ာစိုးကဲ့သုိ႔ သင္ျခင္း … တုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။

----------------------------------
မၾကံအပ္ေသာ တရား

မၾကံအပ္, မၾကံစည္ႏိုင္ေသာ အစိေႏၲယ် (၄) ပါး ရိွ၏။
(၁)  ဗုဒၶ ဝိသယ -  ျမတ္ဘုရားရွင္တို႔၏ အရာ၊
(၂)  ဣဒၶိ ဝိသယ -  တန္ခုိး၏ အရာ၊
(၃)  ကမၼ ဝိသယ -  ကံၾကမၼာ၏ အက်ဳိး၊
(၄)  ေလာက -  သတၱ, ၾသကာသ, သခၤါရ ေလာက ... ဤေလးပါးတည္း။
ဤမၾကံအပ္, မၾကံစည္ႏိုင္ေသာ တရားတုိ႔ကို ၾကံသူသည္ ႏွလံုးပ်ံ႕လြင့္ျခင္း ဟူေသာ ႐ူးျခင္းအဖို႔ ျဖစ္ရာ၏၊ ပင္ပန္းျခင္းအဖုိ႔ ျဖစ္ရာ၏။

---------------------------------

ခပ္သိမ္းေသာ ရဟန္း၊ ရွင္၊ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ သတၱဝါအားလံုး ကုိယ္စိတ္ ႏွစ္ျဖာ
က်န္းမာ ခ်မ္းသာ ၾကပါေစ ...

No comments:

Post a Comment